torsdag 19 juli 2012

Att bära eller inte bära?

Har blivit lite "bärar"-frälst.
Har alltid vetat att jag velat ha bärsjal eller liknande till mitt barn, köpte under graviditeten både bärsjal och Manduca bärsele. Fick de båda till ett mycket förmånligt pris av min moster.
Eftersom lilla Z växte och blev ganska tung ganska fort blev han fort lite tung för bärsjalen. Skaffade då en gammal version av Baby Björn bärsele som funkade helt okej nån månad, innan Z blev för tung för min rygg igen. De äldre versionerna av Baby Björn hade inget midjebälte, och det blir genast väldigt jobbigt för ryggen då. Gjorde då lite research och hittade bland annat det här testet;
http://foraldrarochbarn.se/2011/08/25/7-barselar-i-stort-test/
Där Beco Gemini var bäst i test (på bilderna är Gemini och Butterfly 2 ihopblandade)
Här är ett annat test.
http://www.smartson.se/test/familj-fritid/barn/test_-_5_b%C3%A4rselar.html'
Gemensamt i de båda testen är att ergonomiska selen varit bäst i test (där barnet sitter i selet i "M-position"). Vad jag inte visste (och säkert många med mig!) är att Baby Björn, även om det är bekvämt för bäraren, inte ger ett lika bra stöd för barnet. Även elakt kallat "crotch-dangler".

Selet jag redan hade hemma, och inte riktigt kommit överrens med, är också ett ergonomiskt bärsele. Jag ville skaffa ett nytt bra och tåligt sele, eftersom Z fortfarande är så liten att han vill bli buren, men väger nästan 9 kilo och jag vill skona min rygg.
Vi fick hjälp av Chris familj i Toronto att införskaffa Beco Gemini from over there till ungefär halva priset mot vad det skulle kosta här i Sverige... I väntan på detta selet har jag använt Manduca-selet och blivit mera fäst vid det! Det är bekvämt, ergonomiskt, ganska lätt att ta på och går att bära både på magen och ryggen. Nackdelen är att man inte kan bära barnet utåt på magen. Det är även ganska "bulkigt" och jag har provat att bära M, 2 år, på ryggen. Funkar superbra, och lilltjejen trivs också :)
Så jag tror det kommer vara ett optimalt sele att ha för Z när han är lite större.
Jag har också insett att om man gillar att bära sitt barn (eller ens barn gillar att bli buret) så är det bara bra att ha flera alternativ. Finns olika situationer, ställen och tidpunkter då olika bäralternativ passar olika bra!

Jag sitter ibland och drömmer mig in i framtiden då jag ska vara en rutinerad bebisbärare och klara av det här tricket;
http://www.youtube.com/watch?v=v621fpsJ-y4&feature=related
Den mamman är ju helt otrolig, trillingar plus en 2-åring, wohoo, vi går till parken! Är ju det första man vill göra då eller?!
Eller det här; http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=-N7lBdyssG8

Skulle även vilja skaffa en s k ringsjal, men tror att det får bli ett spännande köp om och när bebis nr 2 kommer... :)

Vill man läsa mer om att bära bebisar och barn sitter jag själv ofta på de här sidorna;
http://paxbaby.com/
http://www.sjalbarn.se/

Blev mycket länkar idag!
Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar